Warning: dir(/home3/omegamav/public_html/wp-content/upgrade/wordpress-seo.23.6/wordpress-seo/vendor_prefixed/guzzlehttp/promises/src/): failed to open dir: No such file or directory in /home3/omegamav/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 626

Warning: dir(/home3/omegamav/public_html/wp-content/upgrade/wordpress-seo.23.6/wordpress-seo/src/editors/application/analysis-features/): failed to open dir: No such file or directory in /home3/omegamav/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 626

Warning: unlink(/tmp/wordpress-seo.23.6.zip): No such file or directory in /home3/omegamav/public_html/wp-admin/includes/class-wp-upgrader.php on line 334
جراحی بای پس کلاسیک معده | هزینه عمل بای پس کلاسیک | دکتر سید مهدی جلالی
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی

بای پس کلاسیک

چاقی یکی از معضلاتی است که امروزه بسیاری از افراد به دلیل زندگی ماشینی و فعالیت جسمی پایین، بیشتر به آن دچار می شوند. راه های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که تنها عمل های جراحی می توانند فوری و دائم مؤثر واقع شوند. پیشرف علم در زمینه پزشکی برای درمان چاقی و کنترل آن راه و روش های مختلفی پیشنهاد می شود که بای پس کلاسیک یکی از این روش ها بوده که با عمل جراحی روی معده باعث کوچک شدن آن و کاهش غذای مصرفی و در نهایت لاغری فرد می شود.

چاقی چیست؟

به دلیل تمایل انسان به زندگی راحت تر و بدون تحرک، چاقی به یک بیماری رایج بین افراد تبدیل شده است، که روز به روز نیز رو به پیشرفت می‎باشد. اگر توجه کنید به وضوح این بیماری را در خود یا اطرافیان تان خواهید دید و متوجه خواهید شد، که همه‌ی آنها به دنبال کاهش وزن هستند. عده‌ای با انجام فعالیت‌های ورزشی و رعایت رژیم غذایی به آسانی موفق می‌شوند به اندام ایده آل خود برسند، اما در میان این افراد کسانی هستند، که چاقی نه تنها یک عامل کاهش دهنده‌ی اعتماد بنفس برای آنها به حساب می‌آید، بلکه به عنوان یک بیماری نیز تشخیص داده می‌شود. اما نگران نباشید ما در کنار شما هستیم تا با معرفی عمل بای پس کلاسیک معده شما را تا رسیدن به یک اندام فوق العاده زیبا یاری کرده و در درمان بیماری چاقی شما را راهنمایی کنیم. اصلی ترین هدف عمل بای پس معده به صورت کلاسیک کاهش میزان دریافتی معده از غذا بدون آسیب رساندن به فرایند جذب مواد مغذی و مورد نیاز برای تولید انرژی و سلامتی بدن می‌‌باشد. که در ادامه به معرفی کامل این نوع جراحی می‌پردازیم.

عمل بای پس کلاسیک معده چیست؟

عمل بای پس معده در جهت کاهش اشتها و ایجاد محدودیت و همچنین کاهش میزان جذب کالری به دو صورت کلاسیک و سنتی انجام می‌گیرد. این جراحی با هدف درمان بیماری‌ چاقی برای افرادی که با روش‌های معمولی و عادی مانند ورزش کردن و رژیم غذایی قادر به کاهش وزن نیستند، با چندین تکنیک متفاوت انجام می‌گیرد. عمل بای پس کلاسیک معده که از معتبرترین و بهترین روش‌های جراحی‌ بای پس معده می‌باشد، رضایت افراد زیادی را که از بیماری چاقی و عوارض ناشی از آن رنج می‌بردند به خود جلب نموده است.
معده در بدن انسان وظیفه‌ی دریافت و هضم غذا را بر عهده دارد، این عضو مهم و حیاتی نقش مهمی در چاقی افراد دارد. در عمل بای پس کلاسیک معده با جراحی معده و تقسیم آن به دو بخش بزرگ و کوچک در فرایند جذب مواد غذایی محدودیت‌های ایجاد می‌شود و تغییراتی در شیوه‌ی انتقال مواد غذایی از معده به روده به وجود می‌آید. ایجاد این تغییرات باعث لاغری و جلوگیری از چاقی خواهد شد.
عمل بای پس معده که از ترکیب دو تکنیک سوء جذبی و اعمال محدوده کننده نشات می‌گیرد، یک روش لاپاروسکوپی است، که با ایجاد یک برش بسیار کوچک به منظور ایجاد یک فاصله‌ی مناسب در محل اتصال معده و روده به نام دریچه کاردیا، توسط یک متخصص فلوشیپ در اتاق عمل انجام می‌شود. اگر به مقایسه عمل بای پس کلاسیک معده با سایر روش‌های موثر در کاهش وزن بپردازیم، با توجه به نتایج رضایت بخشی که از سوی افراد مورد جراحی اعلام شده است و طبق تحقیقات لازم و همچنین تاییدیه‌های صادر شده از سوی پزشکان متخصص عمل بای پس کلاسیک معده به عنوان بهترین و موثر ترین روش جراحی برای درمان بیماری چاقی معرفی شده است، که نسبت به دیگر روش‌ها  بسیار بهتر عمل نموده است.
بای پس کلاسیک یکی از روش های جراحی های لاغری به منظور کوچک کردن معده است که به شیوه لاپاراسکوپی  انجام می گیرد. این روش نسبت به روش های دیگر لاغری از جمله اسلیو بهتر بوده و به دلیل شیوه خاصی باعث کاهش وزن در مدت زمان کمتری می شود.
به طور کلی در روش جراحی اسلیو معده تنها با حذف بخشی از معده لاغری صورت می گیرد اما در روش بای پس کلاسیک روش جراحی اندکی متفاوت است. در این روش، ابتدا مسیر عبور غذا از مری به روده کوتاه تر می شود که دلیل نامگذاری این شیوه به بای پس است و در واقع به معنی میانبر است که از اصطلاحات در تکنیک پزشکی برگرفته شده است. بعد از کوتاه شدن این مسیر مقداری از معده برداشته می شود و در نهایت با کم شدن حجم معده مقدار مصرفی غذا نیز کاهش یافته و به دلیل کوتاهی مسیر بین معده و روده نیز سریع وارد روده می شود و سپس دفع می شود.
پر شدن فوری حجم معده موجب سیری زودرس و دفع سریع آن زمینه را برای تجمع و فعالیت چربی ها را از بین برده و در نهایت لاغری و کاهش وزن را به دنبال دارد.

مراحل عمل بای پس کلاسیک معده

در ابتدا باید فرد بیمار با انجام آزمایش‌های لازم تایید عمل بای پس معده را از پزشک متخصص خود دریافت نمایید. تا تمام موارد لازم و ضروری و همچنین آمادگی‌های لازم از سوی بیمار مورد بررسی قرار گیرد. بعد از انجام مراحل اولیه عمل و انتقال بیمار به اتاق عمل، یک برش در اطراف معده‌ی او به فاصله‌ی معینی از دریچه کاردیا صورت می‌گیرد. بدین صورت که بیمار دارای دو معده کوچک و بزرگ می‌شود. معده بزرگ به قسمت دوازده متصل می‌باشد ولی راهی برای دریافت مواد غذایی ندارد. البته  هر دو بخش بزرگ و کوچک معده  به وسیله‌ی استاپلر به یکدیگر متصل می‌باشند. در مرحله‌ی دوم جراحی، قسمت کوچکتر معده به روده باریک که بخش کوچکی از آن برش داده شده اتصال داده می‌شود، تا مواد غذایی به صورت مستقیم از معده کوچک به روده باریک انتقال یابد و عمل هضم توسط آنزیم‌های معده بر روی آنها انجام نگیرد. وقتی قسمتی از روده باریک با فاصله‌ی بسیار کمی از دوازده برش داده می‌شود، یک سر دوازدهه آزاد باقی می‌ماند که باید به روده‌ی‌ که متصل به معده بزرگ می‌باشد، وصل شود تا روند جذب و هضم غذا توسط معده با همان روند قبل و به صورت طبیعی ادامه یابد.

انواع شیوه های کوچک کردن معده

به چند روش مختلف جراحی های چاقی جهت کوچک کردن معده انجام می دهند که می توان به اسلیو معده، بای پس و سویچ اثنی عشری اشاره نمود که با کاهش حجم معده باعث لاغری و کاهش وزن سریع می شوند. از بین این روش ها بای پس کلاسیک به دلیل نوع جراحی بهترین روش معرفی شده است.

هدف از انجام بای پس کلاسیک

هدف اصلی بای پس کلاسیک کاهش وزن به مقدار مطلوب است که به دلیل نوع جراحی مانند سایر جراحی های کوچک کردن معده فرد کاهش وزن در مدت زمان کوتاه را تجربه می کند و همین باعث شده که افراد زیادی به انجام عمل جراحی به روش بای پس کلاسیک تمایل داشته باشند.
به دلیل نوع جراحی در فرآیند بای پس و از بین رفتن چربی های مضر بدن بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون، آپنه خواب، کلسترول مضر بدن و … نیز به صورت خودکار درمان می شوند.
بای پس معده مقدار غذای مصرفی را کنترل می کند و با کم کردن آن سرعت کاهش وزن را افزایش می دهد که به دنبال آن افزایش سطح انرژی بدن را نیز می توان ملاحظه نمود.

مزایا عمل بای پس کلاسیک معده

کاهش اشتها
کاهش سایز معده
دریافت میزان کالری کمتر و جذب آن توسط روده
درمان بیماری چاقی و عوارض ناشی از آن
درمان دیابت نوع دو
با کاهش وزن، هورمون‌های بدن به صورت نرمال تنظیم خواهند شد، که باعث بهتر شدن عملکرد سوخت و ساز بدن خواهد شد.
عمل بای پس کلاسیک معده با کاهش وزن،  باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‎شود.
به دلیل کاهش وزن و درمان بیماری‌ها، مصرف داروهای شیمیایی نیز بسیار کاهش می‌یابد.
دارای قابلیت برگشت پذیری می‌باشد.
محدود کردن مقدار غذای مصرفی
بیشترین میزان کاهش وزن در دراز مدت را به همراه دارد.
در دراز مدت کمترین میزان بازگشت را خواهد داشت.
قابل کنترل بودن در صورتی که قسمتی از معده با مشکل نشتی رو به رو شود.
سرعت بخشیدن به کاهش وزن و روند لاغری به گونه‌ای که فرد قادر است تا نیمی از وزن خود را کاهش دهد.
تغییر سبک زندگی از  پرخوری و مصرف غذاهای پر کالری به یک زندگی سالم
عمل بای پس کلاسیک معده دارای معایب بسیاری اندکی می‌باشد، به طور مثال دوره‌ی درمان آن نسبت به دیگر روش‌ها طولانی تر است و بیمار بعد از جراحی باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان سپری کند. البته در بعضی افراد ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، که از جمله این عوارض به کاهش انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن می‌توان اشاره کرد.

 نکاتی که قبل و بعد از عمل بای پس کلاسیک معده باید رعایت شوند.

یک ماه قبل از عمل جراحی باید از مصرف هرگونه داروی هورمونی خودداری نمود.
قبل از عمل بای پس کلاسیک معده به مدت سه هفته فرد باید به صورت منظم و روزانه قرص آهن و ویتامین‌های لازم را به صورت قرص یا مکمل مصرف کند.
مصرف غلات و انواع پروتئین بعد از عمل بای پس معده بسیار حائز اهمیت است.
مراجعه مرتب و منظم به پزشک، انجام حرکات ورزشی سبک، داشتن رژیم غذایی مناسب از جمله اقداماتی است که پس از عمل جراحی باید انجام گیرد.

نتیجه گیری

چاقی از خطر ناک ترین بیماری‌های می‌باشد که بشر هم اکنون با آن مواجهه شده است. یکی از عوامل مهم و موثر در رشد این بیماری مصرف غذاهای ناسالم و بیش از حد می‌باشد، که از طریق معده وارد بدن می‌شود. عمل بای پس کلاسیک معده از بهترین و موثر ترین روش‌های درمانی بیماری چاقی می‌باشد، که از سوی متخصصین معرفی و تایید شده است.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا