Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی

آشنایی با مزایا و معایب بالون معده

آیا شما درباره مزایا و معایب بالون معده اطلاعات کافی دارید؟ بالون معده یکی از روش های کاهش وزن محسوب می شود.  در ابتدا این روش مورد استقبال افراد خیلی چاق با شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ ، قرار گرفت ولی به دلیل ایجاد عوارض بسیار، امروزه جزء روش های منسوخ به شمار می آید.

انواع بالون معده

  1. بالون مخلوط هوا و مایع: این بالون همزمان با هوا و مایع پر می شود. مدت زمان ماندگاری این بالون به ۹ ماه می رسد. ایجاد  حالت تهوع، استفراغ و درد های شکم در این نوع بالون، بسیار کم می باشد.
  2. بالون spatz : مدت زمان ماندگاری این بالون تا یک سال می رسد. این بالون را می توان دوباره تنظیم کرد. در این روش جراح در ابتدا بالون را با مقدار کمی از مایع پر می کند و بعد در طول دوره درمان با توجه به میزان اشتهای فرد، مقدار مایع را کم یا زیاد می کند.
  3. بالون با قابلیت تنظیم از راه پورت: این بالون با هوا پر می شود. این بالون به وسیله آندوسکوپی در داخل معده  گذاشته می شود. این بالن به وسیله یک پورت زیر پوستی، خالی و پر می شود. ایجاد حالت تهوع و استفراغ، در این روش وجود ندارد. با توجه به ماندگاری بالای آن می توان کاهش وزن خوبی داشته باشید.

افراد واجد شرایط برای انجام بالون معده

  1. افراد با BMI بین ۳۰ الی ۴۰
  2. کسانی که سابقه جراحی در مری یا معده نداشته باشند.
  3. کسانی که انگیزه کافی برای تغییر در سبک زندگی را داشته باشد.
  4. کسانی که به مصرف الکل  اعتیاد ندارند.
  5. کسانی که مبتلا به زخم معده، زخم اثنی عشر و بیماری التهابی روده نباشند.
  6. کسانی که داروهای ضد انعقاد استفاده نمی کنند.
  7. خانم های باردار نمی توانند از این روش استفاده کنند.

بالون معده چگونه انجام می شود؟

به وسیله یک پزشک با تجربه، بالون معده که یک کیسه سیلیکونی نرم است، توسط دستگاه اندوسکوپی از طریق دهان، داخل معده می شود و به وسیله مایعات بی خطر مانند نرمال سالین و یا هوا  پر می شود. بالون  متسع شده، قسمتی از حجم معده را می گیرد و برای یک مدت زمان مشخص در معده فرد، باقی می ماند. به علت جلوگیری از پرخوری، فرد لاغر می شود.  بالون معده به روش های زیر باعث کاهش وزن می شود:

  1. کاهش مصرف غذا
  2. احساس سیری زود هنگام
  3. خالی شدن معده به کندی انجام شده و ایجاد احساس گرسنگی به تاخیر می افتد.
  4. تغییر در میزان ترشح هورمون های مربوط به اشتها

افرادی که بالون معده می گذارند، باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند و ورزش کنند. این بالون بعد از ۶ ماه الی یک سال، از معده فرد با استفاده از روش آندوسکوپیک  خارج می شود.

مزایای استفاده از بالون معده

  1. کسانی که اضافه وزن خیلی بالا دارند، نمی توانند با رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن، وزن خود را کاهش دهند. ترکیب ورزش و رژیم غذایی برای افراد با شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ کاربرد دارد. کسانی که شاخص توده بدنی در آنها بین ۳۰ تا ۴۰ می باشد، برای کاهش وزن باید از روش بالون  و یا جراحی اسلیو معده استفاده کنند. لازم است افراد خیلی چاق جهت افزایش طول عمر و  کسب سلامتی، حتما وزن خود را کاهش دهند.
  2. کسانی که از روش جراحی می ترسند، می توانند از بالون استفاده کنند.
  3. کاهش وزن سریع
  4. امکان بازگشت: اگر از گذاشتن بالون منصرف شدید، می توانید آن را از معده خارج کنید.
  5. بعد از خارج کردن بالون می توانید از روش جراحی لاغری هم استفاده کنید.
  6. در این روش هیچ گونه شکاف یا برشی بر بدن ایجاد نمی شود. با انجام بیهوشی مختصر، احساس درد نیز  وجود ندارد. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می توانید به محل کار یا منزل برگردید.

نکات قبل از انجام بالون معده

  1. پزشک با شما درباره ورزش کردن و رعایت یک رژیم مناسب بعد از گذاشتن بالون معده صحبت می کند.
  2.  به مدت ۱۲ ساعت قبل از جایگذاری بالون، نباید مواد غذایی مصرف کنید.
  3. به مدت ۶ ساعت قبل از بالون گذاری، نباید مایعات بنوشید.

معایب بالون معده

  1. گرفتگی و احساس درد در شکم: در مدت ۳ تا ۴ روز بعد از گذاشتن بالون در معده، این عوارض وجود دارد که با مصرف دارو بهبود می یابند. خوردن غذاهای ناسالم و پرخوری کردن موجب گرفتگی می شود.
  2. کاهش وزن کمتر نسبت به روش های نوین لاغری: با انجام جراحی اسلیو معده می توان تا ۹۰ درصد اضافه وزن را به خوبی از بین برد ولی در بالون معده، فقط ۳۰ درصد اضافه وزن از بین می رود. اگر افزایش وزن بالایی ندارید، می توانید به جای استفاده از این روش ها، از روش انجام ورزش همراه با رعایت رژیم غذایی استفاده کنید.
  3. ایجاد ناراحتی معده: وجود یک شی خارجی در داخل معده آزاردهنده است. در هنگام جابجایی متوجه وجود بالون معده می شوید. استفاده از  بالون در افرادی که به مشکلات معده مبتلا هستند، مناسب نیست چون موجب تشدید بیماری در آنها می شود.
  4. حالت تهوع و استفراغ: وجود یک جسم خارجی در معده، موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شود، با اینکه غذای کمی مصرف می کنید.
  5. کمردرد و درد شکم: اگر غذای بیشتری مصرف کنید و یا بیشتر ورزش کنید، دچار شکم درد می شوید. احتمال دارد در هنگام خواب نیز دچار ناراحتی معده شوید.
  6. ایجاد رفلاکس اسید معده: حدود ۸۰ درصد افرادی که از بالون در معده  استفاده کردند، دچار رفلکس معده شدند.
  7. به دلیل پر شدن قسمتی از معده با بالون، قدرت هضم کنندگی معده کم می شود و فرد دچار سوء هاضمه می شود. این سوء هاضمه بر سلامتی روده ها تاثیر منفی می گذارد.
  8. مسدود شدن راه ورود غذا به داخل معده: در برخی موارد بالون، جلو عبور غذا  از مری به معده را می گیرد.
  9. ایجاد عفونت: در برخی مواقع بالون به دیواره معده آسیب می زند و عفونت ایجاد می شود.
  10. اگر بالون برای مدت طولانی در معده بماند، ممکن است مایعات داخل آن خالی شود و یا در داخل معده بترکد.
  11. بعد از خارج کردن بالون از داخل معده، احتمال افزایش وزن بیشتر از حالت قبل وجود دارد.

در نتیجه

با آشنایی و آگاهی کامل از مزایا و معایب این نوع جراحی لارغری می توانید کاهش وزن را به خوبی با یک عمل تجربه کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا