Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده

پشیمانی از اسلیو معده

تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام عمل جراحی می‌تواند بسیار دشوار باشد. هنگامی که یک روش انتخابی است و اجباری در کار نیست، مانند اسلیو معده، که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می شود، ممکن است باعث شود فرد تامل کند و بررسی‌های مختلفی انجام دهد تا یقین حاصل کند که آیا انتخاب این روش درست است یا خیر. مهمترین کاری که یک فرد می‌تواند قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد هر جراحی انجام دهد این است که در مورد مزایا و معایب و همچنین هرگونه انتظارات قبل یا بعد از عمل اطلاعات لازم را کسب کند. پشیمانی بعد از عمل سودی برای فرد نخواهد داشت بنابراین تا می توانید درباره این عمل اطلاعات لازم را به دست آورید.

با پشیمانی بعد از عمل اسلیو چه کنیم؟

خیلی ها که به دنبال جراحی اسلیو هستند و هنوز برای انجام دادن یا ندادن آن مردد هستند می ترسند که مبادا این جراحی برای آنها خطر داشته باشد و شرایط را از آنچه ککه هست بدتر کند. بنابراین دانستن این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که ایا اصلا شما به انجام این جراحی نیاز دارید یا خیر؟ اگر بله چه تبعاتی را باید در پی آن تحمل کنید. متاسفانه چاقی مساله کم اهمیتی نیست و با الگوی نادرست غذایی در جامعه ما افراد بسیاری درگیر چاقی و بیماری های ناشی از آن هستند. باید بدانید که اسلیو معده با جراحی توسط یک جراح معتبر از جمله روش های قابل اطمینان کاهش وزن و حفظ سلامتی است. برای اینکه بعد از عمل پشیمان و نادم نشوید بهتر است با مضرات چاقی و اثرات سوئی که در طولانی مدت بر شما خواهد گذاشت بسیار آگاه تر باشید.

اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده چیست؟

گاسترکتومی یک روش جراحی است که با محدود کردن مقدار غذایی که فرد می‌تواند مصرف کند، باعث کاهش وزن می‌شود. این روش شامل برداشتن تقریباً دو سوم معده توسط جراح لاغری است.
به طور کلی، اسلیو معده در مقایسه با سایر جراحی‌های رایج، یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود. مانند بسیاری از روش‌های جراحی، گاسترکتومی اسلیو غیر قابل برگشت است. بنابراین، مهم است که تمام حقایق مربوط به جراحی را در نظر بگیرید، از جمله دلایل شخصی شما برای انتخاب این روش کاهش وزن و سایر عوامل مرتبط با سلامتی که ممکن است بر موفقیت جراحی تأثیر بگذارد.
با وجود کاهش اندازه معده، جراحی کاهش وزن یک ابزار است. در صورت عدم استفاده صحیح، احتمال کاهش وزن و حفظ موفقیت آمیز کاهش می یابد. در واقع این امکان وجود دارد که به خصوص پس از سال اول، دوباره اضافه وزن را تجربه کنید. پس از جراحی اسلیو معده، بیمار باید به دستورالعمل‌ها و نکات گفته شده برای رسیدن به وزن ایده آل پایبند باشد. پیروی از یک رژیم غذایی، ورزش و مصرف مکمل های مختلف به منظور تامین ویتامین های بدن به بهبود میزان موفقیت فرد پس از جراحی اسلیو معده کمک می کند.

قبل از عمل لاغری حتما این سوالات را از خود بپرسید!

اگر قصد انجام عمل اسلیو گاسترکتومی را دارید، مزایا و معایب آن را بسنجید، زیرا این موارد شخصاً در مورد شما صدق می‌کنند. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

پشیمانی بعد از عمل

آیا برنامه ها و رژیم‌های غذایی دیگری را امتحان کرده اید، اما موفق نشده‌اید؟

هنگامی که مشاوره اولیه خود را در مورد انجام این جراحی انجام دادید، از شما پرسیده می‌شود که در گذشته چه رژیم‌های کاهش وزن دیگری را امتحان کرده‌اید. قطعا اولین قدم برای لاغری می تواند رژیم غذایی مناسب باشد. با رژیم غذایی سالم بسیاری افراد می توانند علاوه بر لاغری در حفظ سلامت بدنی نیز موفق باشند.

آیا بیماری‌های زمینه ای دارید؟

وجود بیماری مزمن مرتبط با اضافه وزن بسیار مهم است. به عنوان مثال فردی که به علت چاقی به فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا مبتلاست! وجود بیماری‌های زمینه ای به این معنی است که فرد در معرض خطر بیشتری برای مشکلات مرتبط با سلامتی و اضافه وزن قرار دارد. این یکی از عواملی است که بسیاری از پزشکان هنگام بحث در مورد گزینه جراحی چاقی مراجعه کنندگان به آن توجه می‌کنند.

چقدر باید وزن کم کنید؟

فردی که فقط می‌خواهد مقدار کمی وزن کم کند، ممکن است بلافاصله تحت جراحی قرار نگیرد. به طور متوسط، اکثر افراد حدود ۶۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را در ۱۲ تا ۱۸ ماه اول پس از برداشتن معده اسلیو از دست می‌دهند. اگر اضافه وزن شما ۱۰۰ پوند باشد، انتظار می رود بین ۶۰ تا ۷۰ پوند وزن کم کنید. به خاطر داشته باشید که میزان فعالیت و رژیم غذایی نقش زیادی در میزان کاهش وزن دارد، همچنین برخی از افراد ممکن است سریعتر از دیگران وزن کم کنند. در ایران محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی برای تعیین میزان چاقی و نیاز به جراحی استفاده می‌شود.

پشیمانی‌ها و ناامیدی های رایج مربوط به جراحی اسلیو معده

گاهی اوقات در نظر گرفتن مزایا و معایب می‌تواند کمی یک طرفه به نظر برسد، به خصوص اگر مسائل منفی که می‌خوانید یا می‌شنوید آن چیزی نباشد که انتظار داشتید. با این وجود، قبل از تصمیم‌گیری در مورد تغییر زندگی، نگاه کردن به هر دو طرف واقعاً مهم است. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به برخی از متداول‌‌ترین پشیمانی‌‌هایی که افراد پس از عمل ابراز می‌کنند بیاندازیم، برخی از آنها آرزو می‌کنند، کاش قبل از جراحی این موضوعات را می‌دانستند.

باید تفاوت بین گرسنگی کاذب و گرسنگی واقعی یا فیزیکی را یاد بگیرید

گرسنگی کاذب یا گرسنگی عاطفی تمایل به غذا خوردن به هر دلیلی غیر از گرسنگی فیزیکی است. گرسنگی عاطفی معمولاً به دلیل یک غذای محرک یا نیاز عاطفی تجربه می شود.
حتی پس از جراحی کاهش وزن، گرسنگی عاطفی یا کاذب می‌تواند نقش مهمی در موفقیت فرد در رسیدن به اهداف کاهش وزن داشته باشد. برخی از علائمی که نشان می‌دهد گرسنگی که شخص تجربه می‌کند، گرسنگی عاطفی یا کاذب است، نه گرسنگی فیزیکی عبارتند از:

اخیراً غذا خورده‌، اما احساس «نیاز» به خوردن دوباره دارید

اگر در دو ساعت گذشته غذا خورده‌ اند و احساس می‌کنند دوباره گرسنه شده‌ اند، احتمالاً گرسنگی کاذب است، نه گرسنگی فیزیکی.

شخص پس از بروز یک واکنش عاطفی، مانند خشم یا ترس، احساس گرسنگی دارد.

هوس یک غذا یا طعم خاص (شکلات یا غذاهای شور)

برخلاف گرسنگی کاذب، فردی که گرسنگی فیزیکی واقعی را تجربه می‌کند «هوس خوردن چیزی» نخواهد داشت. بلکه نیاز به سوخت بدن برای انرژی بیشتر از نیاز به نوع خاصی از غذا احساس می شود.

احساس می کنید در یک ترن هوایی احساسی هستید!

تغییرات فیزیکی که پس از جراحی کاهش وزن رخ می‌دهد، گاهی اوقات می تواند باعث تغییرات عاطفی و خلق و خو شود. با کاهش وزن، به نظر می‌رسد که سیستم آدرنال “آهسته تر عمل می‌کند”. کاهش تولید آدرنالین می تواند باعث ایجاد احساس خستگی یا افسردگی در برخی افراد شود.

۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا نوشیدنی ننوشید!

جراحی اسلیو معده منجر به کوچکتر شدن معده می شود، به این معنی که مقدار غذا یا مایعاتی که فرد می‌تواند مصرف کند بسیار محدودتر است. نوشیدن مایعات در عرض ۳۰ دقیقه پس از غذا می‌تواند باعث پر شدن معده از مایعات شود که به معنای وجود فضای کمتر برای غذاهای غنی از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما است.
همچنین نوشیدن مایعات، هنگام غذا خوردن به این معنی است که مایعات بیشتری با غذا در معده مخلوط شده و غذا رقیق می شود.

فرد احساس می کند به میز شام تعلق ندارد

یادگیری میزان خوردن و انتخاب بهترین غذاها ممکن است بعد از جراحی اسلیو معده مانند یک مشکل باشد. بسیاری از مردم اظهار می‌کنند که وقتی با دیگران غذا می‌خورند احساس می‌کنند در جای خود نیستند یا اینکه زمان صرف غذا دیگر لذتبخش نیست. مقدار غذایی که معده جدید و کوچکتر می‌تواند نگه دارد بسیار کمتر از مقداری است که کسانی که جراحی نکرده اند می‌توانند مصرف کنند.
به همین دلیل، بیماران اسلیو معمولاً خیلی سریعتر از سایر افراد احساس سیری می کنند. مغز به طور خودکار پیام پر بودن معده را دریافت نمی کند. بنابراین، مهم است که به یاد داشته باشید آهسته غذا بخورید و غذا را خوب بجوید. این امر به مغز شما زمان می‌دهد تا به شما سیگنال دهد که غذای کافی خورده‌ اید. همچنین، با انجام این کار، می توانید از غذا خوردن با دوستان و کسانی که دوستشان دارید لذت ببرید بدون اینکه احساس کنید خیلی زود کارتان را تمام کرده اید یا فقط پشت میز نشسته اید اما غذا نمی‌خورید.

هنوز یک فرد چاق را در آینه می بینم!!!!

هر چقدر هم که این موضوع عجیب به نظر برسد، بسیاری از بیماران می‌گویند، مهم نیست چقدر وزن کم می کنند، باز هم سایر افراد آن ها را چاق می‌بینند. پس از جراحی کاهش وزن، به خصوص در طی ۶-۱۲ ماه اول، کاهش وزن می تواند سریع باشد. بدن خیلی سریعتر از چیزی که ذهن قادر به درک آن باشد تغییر می کند. به همین دلیل، بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن کاهش وزن قابل توجه، همچنان خود را چاق یا ناسالم می‌دانند.

ریزش مو

در ۶ ماه اول پس از جراحی اسلیو معده، کالری دریافتی کاهش می یابد. این امر ممکن است به کاهش دریافت مواد مغذی، به ویژه پروتئین کمک کند. از آنجایی که فولیکول های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند، مصرف مقادیر کافی پروتئین مهم است. علاوه بر این، پس از جراحی، استرس و تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. همه این عوامل می تواند منجر به ریزش مو شود. این نوع ریزش مو که به عنوان تلوژن شناخته می شود، با جراحی اسلیو کاهش وزن همراه است و در مردان و زنان شایع بوده و به چشم میخورد. در سریع ترین مرحله کاهش وزن ریزش مو رخ می‌دهد. پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و صحیح پس از جراحی، از جمله مصرف مقدار توصیه شده ویتامین ها و پروتئین، به بدن کمک می کند تا به حالت تعادل دست یابد که ریزش مو را متوقف می‌کند.
منبع

https://baribuilder.com/blog/gastric-sleeve-regrets/

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *