Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
لاپاراسکوپی طحال

جراحی لاپاراسکوپی طحال

طحال یکی از اندام‌های پر از خون در بدن به شمار می‌رود که در ناحیه بالا و سمت چپ حفره شکم قرار گرفته است. در حقیقت این اندام در بدن مرکز ذخیره سازی سلول‌های قرمز خون در بدن می‌باشد؛ در این قسمت سلول‌های سفید که به آن‌ها ماکروفاژ (سلول‌های مبارزه کننده با بیماری) می گویند، قرار گرفته است. طحال را می‌توان یک بخش اصلی از سیستم ایمنی بدن در نظر گرفت که توانایی جدا کردن ذرات خونی قدیمی و آسیب دیده را از سیستم خون رسانی دارد. علاوه بر این موضوع این اندام حیاتی در شناسایی و از بین بردن باکتری‌های مختلف به بدن کمک شایانی می‌کند. عملکرد درست طحال می‌تواند بر روی تعداد پلاکت‌های خون، سلول‌های سفید خون، سلول‌های قرمز خون تأثیر بگذارد. لاپاراسکوپی طحال یک عمل جراحی برای برداشتن طحال می‌باشد. که روش بسیار محبوبی است. در این مقاله به بررسی بیشتر در خصوص این روش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جراحی برداشتن طحال با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی طحال باعث می‌شود که از بروز عفونت‌های مختلف جلوگیری کند و می‌تواند سلول‌های خونی آسیب دیده را از خون جدا کند. رایج‌ترین علت برای انجام دادن این عمل، پارگی طحال می‌باشد که این امر به دلیل آسیب دیدگی در ناحیه شکم می‌باشد. لاپاراسکوپی طحال می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ها نیز استفاده کرد؛ به عنوان مثال بزرگ شدن طحال که باعث بروز بیماری می‌شود. از دیگر کاربردهایی که لاپاراسکوپی دارد می‌توان به درمان اختلالات خونی، درمان برخی سرطان‌ها، پیشگیری از عفونت و کیست‌ها یا تومورهای غیر سرطانی اشاره کرد. در ادامه شما را با این عمل جراحی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

کاربردها و علت انجام جراحی لاپاراسکوپی طحال

امروزه جراحان و متخصصان از این روش برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند. برخی از کاربردها و هدف‌های انجام این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● درمان طحال پاره شده

در صورتی که یک ضربه شدید به سمت چپ بالای شکم و یا سمت چپ پایین قفسه سینه صورت گیرد؛ ممکن است طحال پاره شود. این امر ممکن است در تصادف‌های ورزشی، مشت زدن‌های شدید، تصادف‌های اتومبیل و… بروز کند. به این نکته توجه داشته باشید این اندام حساس بدن می‌تواند بلافاصله بعد از ضربه به شکم بروز دهد؛ اما در بسیاری از موارد می‌تواند روزها و هفته‌ها بعد از ایجاد آسیب خود را نشان دهد. پاره شدن طحال باعث بروز خونریزی داخلی می‌شود که این امر بروز مشکلات جبران‌ناپذیر را به همراه دارد. لاپاراسکوپی طحال برای درمان انواع پارگی طحال توسط جراحان عمومی، جراح لاغری و کسانی که دوره لاپاراسکوپی پیشرفته را گذرانده اند، انجام خواهد شد.

● بهبود طحال بزرگ شده

طحال ممکن است بعد از بروز عفونت و یا آسیب‌های متعدد متورم شود. علاوه بر این موضوع طحال می‌تواند در نتیجه عوارض مختلفی مانند سیروز، لوسمی یا آرتریت روماتوئید و.. بزرگ‌تر از حد معمول خود شود. بزرگ شدن این بخش از بدن همیشه با عوارض و علائم همراه نخواهد بود؛ برای درمان بزرگ شدن طحال متخصصین به افراد لاپاراسکوپی طحال را پیشنهاد خواهند داد.

● درمان اختلال خونی

از دیگر کاربردهایی که این عمل جراحی دارد می‌توان به درمان انواع اختلال خونی اعم از پورپورای ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک، پلی سیتمی ورا و تالاسمی اشاره کرد. لازم به ذکر است این عمل جراحی در این شرایط تنها انجام خواهد شد که روش‌های دیگر موفقیت آمیز نبوده است و برای کاهش علائم انجام خواهد شد.

● مبارزه و درمان سرطان

امروزه برخی از سرطان‌ها با استفاده از لاپاراسکوپی طحال قابل درمان می‌باشند. برخی از این سرطان‌ها می‌توان به سرطان‌های لوسمی لنفوسیتیک مزمن، لنفوم هوچکین، لنفوم غیر هوچکین، لوسمی سلول مودار اشاره کرد.

● بهبود عفونت

عفونت می‌تواند باعث بروز عوارض مختلفی برای طحال افراد شود، به عنوان مثال متورم شدن، آبسه و یا التهاب. در صورتی که عفونت برای طحال بروز دهد و با دیگر روش‌ها درمان نشود، متخصصین برای درمان به سراغ لاپاراسکوپی طحال خواهند رفت.

● درمان کیست و یا تومور

کیست طحال از دیگر بیماری‌هایی است که با استفاده از این روش قابل درمان می‌باشد. کیست‌های اپیتلیال طحال که متخصصین این کیست‌ها را به عنوان کیست‌های اپیدرموئید طحال یا کیست‌های اولیه طحال می‌شناسند، ضایعات مایع تک حفره‌ای با دیواره‌های نازک و صاف هستند. در صورتی که این کیست‌ها بزرگ شوند نیازمند به درمان خواهند بود. در صورتی که این کیست‌ها با روش‌های دیگر از بین نروند متخصصین به سراغ لاپاراسکوپی می‌روند.

جراحی لاپاراسکوپی طحال چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام دادن این جراحی، متخصصین بر روی ناحیه‌های مختلف که مشخص می‌کنند ۴ برش ایجاد خواهند کرد. بعد از این برش‌ها لوله‌ای به همراه دوربین فیلمبرداری کوچک با استفاده از این برش‌ها وارد شکم خواهد شد. بعد از آن که دوربین وارد شکم شد، متخصص و یا همان جراح با استفاده از تصاویر موجود ۳ برش دیگر را نیز ایجاد خواهد کرد و شروع به برداشتن طحال با استفاده از ابزارهای مخصوص می‌کند.

مهمترین مراقبت ها بعد از جراحی لاپاراسکوپی طحال که حتما باید رعایت کنید

بعد از انجام لاپاراسکوپی طحال مراقبت‌های زیر را بیمار باید انجام دهد:

● در صورتی که از داروهای خاصی مانند انعقاد خون استفاده می‌کنید با توصیه پزشک آن‌ها را باید قطع کنید.
● برای انجام دادن این عمل جراحی باید مدت زمان مشخصی از آشامیدن و خوردن خودداری کنید.
● تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید و رانندگی در این زمان ممنوع است.
● هر زمان بعد از جراحی می‌توانید استحمام کنید.
● صبح پس از جراحی شما می‌توانید بانداژ را بردارید.
● ۳ روز بعد از جراحی و برداشتن طحال می‌توانید به زندگی روزمره خود برسید.
● در صورتی مشاهده ادرار سبز نگران نباشید این امر طبیعی است.

غذا خوردن و مصرف داروها بعد از جراحی لاپاراسکوپی طحال

در صورتی که قصد دارید آماده انجام لاپاراسکوپی طحال شوید به غذا و دارو دقت کنید:
ممکن است با توصیه پزشک برخی از داروها و مکمل‌های شما به صورت موقتی قطع شود. باید تا زمانی که پزشک مشخص می‌کند از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. لازم به ذکر است شما باید به تمامی دستورالعمل‌های پزشک عملکنید.

سایر اقدامات مراقبتی

ممکن است قبل از لاپاراسکوپی طحال نیاز به خونگیری شوید تا مطمئن شوید که بعد از برداشتن این اندام همچنان سلول‌های خونی کافی در بدن شما وجود دارد. علاوه بر این موضوع پزشک متخصص شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت بعد از برداشتن، به شما واکسن پنوموکوک و واکسن‌های دیگری تجویز کند.

سخن آخر

در زیر قفسه سینه و در سمت چپ و بالای شکم عضوی وجود دارد به نام طحال! به عبارت ساده‌تر این اندام به اندازه یک مشت در بالای سمت چپ شکم، در کنار شکم و پشت دنده‌های چپ قرار گرفته است. این بخش اصلی‌ترین بخش برای سیستم انسان به شمار می‌رود؛ اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید کبد می‌تواند بسیاری از عملکردهای طحال را برعهده بگیرد و این امر باعث می‌شود شما با برداشتن طحال دچار بروز مشکل نشوید. امروزه برداشتن طحال با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می‌شود و بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم طحال را درمان می‌کند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *