Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا و موارد حساسی که باید درباره این عمل بدانید موضوع اصلی مطلب پیش روست.
آیا قصد انجام عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا را دارید؟ من بارها دیده‌ام که خیلی از افراد به دلیل ترس از عمل‌ باز، در برابر انجام آن‌ مقاومت بسیار زیادی می‌کنند؛ البته کاملاً به آن‌ها حق می‌دهم! زیرا ایجاد برش‌های عمیق در ناحیه شکم ترسناک و دردآور به نظر می‌رسد!
یک خبر خوب برایتان دارم؛ روشی بسیار راحت‌تر و آسان‌تر به نام لاپاراسکوپی برای این نوع درمان وجود داشته و دیگر شما را از شر زخم‌های عمیق راحت می‌کند. در این نوع جراحی به دلیل ایجاد برش‌های بسیار کوچک دیگر نگرانی از بابت بهبود زخم‌ها و جای بخیه نیز وجود ندارد.
آیا دوست دارید بدانید چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ ما در این مقاله به شما چگونگی انجام جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی، تفاوت آن با عمل باز، دلایل و هزینه‌های آن را یاد می‌دهیم.
در وهله اول بیایید ببینیم اصلاً این نوع جراحی چیست و به چه صورت انجام می‌شود؟

آشنایی با عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا و چگونگی انجام آن

گاهی اوقات افراد به دلایل مختلفی اقدام به برداشتن کیسه صفرای خود می‌کنند؛ باید بدانید روش‌های متفاوتی در پزشکی برای این کار وجود دارند. یکی از بهترین و جدیدترین این روش‌ها لاپاراسکوپی است.
در این نوع جراحی از نوعی وسیله مخصوص و بسیار کوچک به اسم لاپاراسکوپ استفاده شده و دیگر نیازی به جراحی‌های سخت و باز کردن شکم نیست! پزشک در این روش تعدادی شکاف کوچک در نزدیکی کیسه صفرا ایجاد و دستگاه را از طریق آن‌ها به بدن وارد می‌کند.
البته یک نوع دوربین مخصوص نیز به این دستگاه متصل است که پزشک به وسیله آن می‌تواند با دقت بسیار زیادی کیسه صفرا را مشاهده کرده و عمل موردنظر را انجام دهد. در عمل لاپاراسکوپی نیز مثل جراحی باز کیسه صفرا، به بیمار داروی بیهوشی تزریق می‌شود.

در چه مواردی باید کیسه صفرا خارج شود؟

کیسه صفرا یک عضو بسیار مهم در بدن ماست؛ اما گاهی اوقات به دلیل بروز مشکلات متفاوت، ما مجبور به خارج کردن آن می‌شویم. در این قسمت می‌توانید دلایل انجام این عمل را ببینید.

  1. در شرایطی که کیسه صفرا نتواند به خوبی صفرا را تخلیه کند، پزشک تصمیم می‌گیرد آن را خارج کند. به این نوع بیماری دیسکینزی نیز گفته می‌شود.
  2. اگر کیسه صفرای بیمار دچار التهاب شود، بهتر است از بدن خارج شود.
  3. اگر سنگ در کیسه صفرای شخصی دیده شود، صفرا به درستی تخلیه نشده و پزشک آن را خارج می‌کند.
  4. لاپاراسکوپی یکی از بهترین روش‌ها برای رفع تومور کیسه صفرا به شمار می‌رود.
  5. گاهی اوقات به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی، فرد اقدام به برداشتن کیسه صفرای خود به این روش می‌کند.
  6. پارگی کیسه صفرا یا سوراخ شدن آن نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل انجام لاپاراسکوپی است.
خارج کردن کیسه صفرا با لاپاراسکوپی

حال شاید با خود بگویید: «پس تفاوت این جراحی با نوع عمل باز کیسه صفرا در چیست؟» در بخش زیر به طور کامل این دو مورد را با هم مقایسه می‌کنیم.

مقایسه جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا با عمل باز

تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع عمل وجود دارند که در این بخش با اصلی‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

تفاوت در اندازه برش

اولین تفاوت بارز این دو عمل، اندازه برش‌های ایجاد شده در سطح بدن است. همان‌طور که گفتیم در روش لاپاراسکوپی فقط چند شکاف بسیار کوچک (به اندازه ۱_۲ سانتی‌متر) در پوست شکم ایجاد می‌شود؛ اما در روش سنتی پزشک موردنظر برای برداشتن کیسه صفرا، برش‌‌های بزرگی در ناحیه موردنظر ایجاد می‌کند.

کاهش مشکلات چسبندگی

دومین موضوع در مورد این دو نوع عمل مربوط به مشکلات چسبندگی است. در عمل باز گاهی اوقات افراد به این مشکل دچار می‌شوند؛ اما در لاپاراسکوپی به این دلیل که شکم باز نشده و در معرض هوای آزاد و در تماس با لوازم عمل قرار نمی‌گیرد، میزان این چسبندگی به شدت کاهش می‌یابد.

استفاده از ابزارهای پیشرفته

در روش لاپاراسکوپی به دلیل استفاده از وسایل و سیستم‌های پیشرفته (مثل دوربین)، پزشک دید بسیار بهتری داشته و می‌تواند ناحیه موردنظر را تا ۱۸ برابر بزرگ‌تر کند.

دوره نقاهت کمتر

در لاپاراسکوپی کیسه صفرا به دلیل ایجاد برش‌های کوچک، سیستم ایمنی بیمار خیلی کمتر مختل شده و در نتیجه بیمار خیلی سریع‌تر از عمل باز به وضعیت عادی خود برمی‌گردد.
تا اینجا شما با اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع عمل آشنا شدید؛ باید بدانید تمام این مزایا و اتفاقات مثبت در عمل برداشتن کیسه صفرا به این روش در صورتی اتفاق می‌افتند که شما به پزشک ماهر و باتجربه‌ای مراجعه کنید. جراح عمومی که دارای فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته است می تواند یک گزینه مناسب برای مراجعه باشد.
قطعاً یکی از موارد بسیار تأثیرگذار در انجام این‌گونه عمل‌ها، مربوط به هزینه آن‌هاست. آیا از هزینه برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی اطلاع دارید؟

هزینه لاپاراسکوپی کیسه صفرا چقدر است؟

خیلی از افراد فکر می‌کنند این نوع جراحی در مقایسه با عمل باز و سنتی آن، هزینه بسیار بیشتری دارد؛ اما باید بگوییم تعرفه این دو نوع عمل آن‌قدرها با هم متفاوت نیست! حتی گاهی اوقات افراد در صورت انجام عمل باز، مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای موارد متفاوتی (مثلاً رفع جای بخیه) می‌شوند!
البته موارد مختلفی مثل پزشک موردنظر و همچنین بیمارستان موردنظر نیز تأثیر بسیار زیادی در تعیین هزینه لاپاراسکوپی کیسه صفرا دارند. علاوه بر این دیده‌ایم که خیلی از افراد می‌پرسند: «آیا بیمه هزینه عمل جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی را پرداخت می‌کند؟»
احتمالاً می‌دانید که شما فقط در صورت انجام عمل صددرصد درمانی می‌توانید از بیمه استفاده کنید و جراحی‌های زیبایی اصلاً تحت پوشش بیمه نیستند. ازآنجاکه این نوع عمل جراحی کیسه صفرا کاملاً درمانی است، پس نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ زیرا بیمه هزینه‌ای را برای این کار اختصاص داده است.

جمع‌بندی کلی در مورد جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی

در این مقاله با جدیدترین روش عمل جراحی کیسه صفرا (لاپاراسکوپی)، مقایسه آن با روش سنتی، دلایل و همچنین هزینه‌های آن آشنا شدید. باید در انتها بگویم هیچ‌وقت این جراحی را سرسری نگیرید؛ زیرا در صورت انجام یک اشتباه، ممکن است به مشکلات و عوارض متفاوتی دچار شوید.
بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز پزشکی ماهر، باتجربه و کاربلد را برای این جراحی انتخاب کنید، در غیر این صورت در آینده پشیمان خواهید شد. دکتر مهدی جلالی در این زمینه تبحر خاصی دارد و با سال‌ها تجربه، به بهترین شکل ممکن جراحی برداشتن کیسه صفرا را انجام می‌دهد.
سؤالات و نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان گذاشته و این مقاله کاربردی را برای افرادی که به آن نیاز دارند نیز بفرستید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *