Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
پریود بعد از اسلیو معده

پریود بعد از عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده که تحت عنوان گاسترکتومی اسلیو نیز شناخته می‌شود نوعی جراحی کاهش وزن می‌باشد که با برداشتن حدود ۸۰ درصد حجم معده به افرادی که دچار اضافه وزن بیش از حد هستند کمک می‌کند تا بتوانند به وزن نرمال و سلامتی دست یابند. در این مقاله می‌خواهیم به مراقبت‌های لازم و اتفاقاتی که ممکن است پس از اسلیو معده برایتان بیفتد همچون تغییرات در عادات ماهانه، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تغییرات بدن پس از عمل اسلیو

پس از جراحی اسلیو معده، بیمار باید تغییرات عمده‌ای را در روش زندگی و عادات غذایی خود ایجاد نمایید. بدن پس از جراحی اسلیو به مرور دچار تغییراتی می‌شود که کاهش وزن تنها یکی از آن‌ها می‌باشد. برخی از این تغییرات عبارتند از:


• پس از جراحی اسلیو به دلیل کاهش قابل توجه در ظرفیت معده، شما نمی‌توانید به اندازه‌ای که قبل غذا مصرف نمائید.
• به دنبال جراحی اسلیو تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به کاهش اشتها می‌شد، هورمون‌های گرلین و لپتین در کنترل اشتها نقش دارند، با برداشتن قسمتی از معده که در تولید این هورمون‌ها نقش دارند، تعادل هورمونی تغییر می‌نماید و کاهش اشتها ایجاد می‌شود.

مشکلاتی که اضافه وزن ایجاد می‌کند

اضافه وزن و چاقی باعث ایجاد مشکلات بسیاری در سلامت جسمی و روحی افراد می‌شود برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول و چربی بالا
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • حمله قلبی
  • مشکلات مثانه و سیستم ادراری
  • آسیب به غضروف‌ها، استخوان‌ها و سیستم اسکلتی
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • اختلالات روحی مانند افسردگی، کاهش اعتماد به نفس

تغییرات اسلیو معده در خانم های سنین باروری

بیش از نیمی از افرادی که جهت جراحی اسلیو معده اقدام می‌کنند خانم‌هایی هستند که در سنین باروری قرار دارند، چاقی در زنان علاوه بر تمام مشکلات جسمانی که پیشتر اشاره شد می‌تواند موجب اختلالاتی در دستگاه تناسلی و قدرت باروری آن‌ها شود این مشکلات عبارتند از:

• خانم‌هایی که دچار اضافه وزن هستند معمولاً پریود منظمی ندارند.
• عدم تخمک گذاری یا ایجاد اختلالاتی در تخمک‌گذاری ماهیانه
• تاخیر در بارداری یا عدم بارداری، این افراد در اغلب موارد جهت باردار شدن دچار مشکلاتی هستند.
• افزایش سقط جنین
• افزایش عوارض پس از بارداری

تغییرات قاعدگی بعد از اسلیو معده


عواملی که باعث ایجاد اختلال در دوره‌های عادت ماهیانه خانم‌های دچار اضافه وزن و ایجاد مشکلاتی در بارداری آن‌ها می‌شود به خوبی درک نشده است اما به نظر می‌رسد چاقی منجر به اختلال در تخمک‌گذاری و یا کیفیت پایین تخمک می‌شود و با ناهنجاری‌هایی که در اندومتر ایجاد می‌کند موجب عدم لانه گزینی مناسب جنین و افزایش احتمال سقط جنین می‌شود.
پس از جراحی اسلیو در اغلب موارد تخمدان‌ها فعالیت طبیعی خود را شروع می نمایند و توانایی باروری ایجاد می‌شود.
بر اساس مطالعاتی که به تازگی انجام شده است جراحی اسلیو در اکثر خانم‌ها باعث کاهش بروز قاعدگی غیرطبیعی شده است. این جراحی می‌تواند سطح انسولین، گلوکز، تری گلیسرید ناشتا را کاهش داده همچنین با کاهش سطح سرمی تستوسترون، استرادیول (یکی از هورمون‌های اصلی جنسی در زنان) و هورمون آنتی مولرین (هورمونی که در سنجش ذخیره تخمک و احتمال بارداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد) در عملکرد تولید مثل خانم ها نتایج مثبتی داشته است.

ارتباط بین چاقی و بی نظمی قاعدگی

در اکثر مطالعات انجام شده ارتباط معناداری بین چاقی و افزایش بی‌نظمی‌های قاعدگی مشاهده شده است که در اغلب موارد دلیل آن سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد. با کاهش وزنی که پس از جراحی اسلیو معده صورت می‌گیرد بی نظمی‌های قاعدگی و اختلالات هورمونی برطرف می‌شوند و با تخمک گذاری طبیعی شانس بارداری به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد، بنا به همین علت یکی از دلایلی که اغلب خانم‌هایی که در سنین بارداری هستند تصمیم به جراحی اسلیو معده می‌گیرند، افزایش شانس بارداری و داشتن دوره‌های قاعدگی منظم می‌باشد.

بارداری بعد از اسلیو معده

معمولاً یک الی دو ماه پس از جراحی اسلیو معده روند تخمک گذاری به شرایط نرمال باز می‌گردد اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند به مدت یک الی دو سال پس از جراحی اسلیو معده از اقدام به بارداری خودداری نمائید، زیرا در طی این مدت بنا به محدودیت‌هایی غذایی و رژیم غذایی که در چند ماه اول پس از جراحی اسلیو ایجاد می‌شود شما قادر نیستید خیلی از مواد غذایی را مصرف کنید و میزان حجم غذای مصرفی شما به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین تا زمانی که کاهش وزن دارید و باید رژیم غذایی خاص پس از جراحی اسلیو را رعایت کنید بارداری برای شما و جنین شما ممکن است منجر به ایجاد خطراتی شود.

مشکلات پریودی قبل از عمل اسلیو

اگر شما پیش از جراحی اسلیو معده دچار مشکلاتی در دوره‌های قاعدگی بودید و از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کردید پیشنهاد می‌شود پیش از جراحی اسلیو معده با پزشک متخصص زنان مشورت نمائید زیرا پس از این جراحی شانس شما جهت باروری افزایش می‌یابد، بنابراین باید از دو الی سه ماه پیش از جراحی روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری را انتخاب نمائید تا پس از جراحی دچار مشکل نشوید.

تاخیر در قاعدگی پس از جراحی اسلیو معده

به دلیل استفاده از داروهایی که جهت جلوگیری از خونریزی در هنگام جراحی معده و پس از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است منجر به تاخیر در دوره‌های قاعدگی تا چندین روز شود اما پس از قطع مصرف این داروها روند قاعدگی شروع خواهد شد و در اغلب موارد بی‌نظمی‌هایی که پیش از جراحی اسلیو وجود داشت نیز از بین خواهد رفت.

تغییرات هورمونی پس از جراحی اسلیو معده و تاثیر آن بر دوره‌های قاعدگی


با کاهش ترشح هورمون‌هایی که از معده ترشح می‌شد، کاهش وزن، افزایش میزان انسولین و سایر تغییرات در متابولیسم بدن ممکن است به مدت یک الی سه دوره تغییراتی در دوره‌های قاعدگی شما ایجاد شود که تمام این موارد طبیعی بوده و پس از این مدت به طور کامل رفع می‌شوند. اما اگر پس از چندین ماه پس از جراحی اسلیو معده همچنان دچار مشکلاتی در قاعدگی خود هستید باید به یک متخصص زنان مراجعه نمائید تا علت مشکل شما تحت بررسی قرار بگیرد.

source:

https://www.barimelts.com/blogs/our-blog/hormonal-changes#MainContent
https://www.soard.org/article/S1550-7289(21)00444-5/fulltext
https://academic.oup.com/jcem/article/97/12/4540/2536517
https://www.cdc.gov/healthyweight/effects/index.html
https://www.drhasanerdem.com/en/does-bariatric-surgery-affect-menstrual-cycle/

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *