Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
عمل بای پس معده چیست؟

در مورد جراحی بای پس معده چه می‌دانید؟

در این مقاله می خواهیم به آشنایی با جراحی بای پس معده بپردازیم و اطلاعاتی را با شما خوانندگان محترم به اشتراک بگذاریم. موضوعاتی مانند روند جراحی بای پس معده ، چه کسانی لازم است این عمل را انجام دهند و آمادگی‌های قبل از عمل و مراقبت های پس از عمل جراحی بای پس معده و خیلی نکات مهم دیگر در این مقاله شرح داده می‌شود.

جراحی بای پس معده در واقع یک عمل برای لاغری است و به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. افرادی هستند که دارای اضافه وزن غیرعادی هستند و با رژیم و ورزش و راه های دیگر نتیجه مطلوب را نگرفته اند، در این موارد جراحی بای پس معده راه حلی مناسب است. در طی جراحی بای پس معده، حجم معده فرد کوچک تر می شود و قسمتی از غذای خورده شده بدون ورود به معده وارد روده می‌شود و دفع می‌شود. با این عمل کالری کمتری توسط بدن جذب می شود و به دنبال آن کاهش وزن را داریم.

تعریف عمل بای پس به زبان ساده

بای پس به عملی گفته می شود که در آن عمل مسیر عبور غذا از داخل بدن انسان عوض می شود. به طور طبیعی دستگاه گوارش لوله ای هست که باهمدیگر و در توالی هم قرار گرفته است که از دهان شروع شده و تا مخرج ادامه دارد.
اگر هر نوع عملی در دستگاه گوارش انجام بدهیم که باعث بشود غذا از قسمتی از لوله گوارش عبور نکند به آن عمل بای پس گفته می شود.
در مورد عمل بای پس معده یعنی که غذا از قسمتی از معده عبور نکند. این عمل ممکن است به روش های مختلفی انجام بشود.

جراحی لاغری بای پس

عمل بای‌پس چه کمکی به شما می‌کند؟

جراحی بای‌پس معده نوعی جراحی چاقی یا کاهش وزن است. در طول عمل جراحی بای پس معده، پزشک تغییراتی در معده و روده کوچک ایجاد می کند تا نحوه جذب و هضم غذا را تغییر دهد.
بای پس معده به کاهش وزن کمک می کند:

محدود کردن مقدار غذایی که معده شما نگه می دارد
محدود کردن میزان کالری و مواد مغذی که بدن شما جذب می کند
تغییر هورمون های روده، که به شما کمک می کند احساس سیری طولانی تری داشته باشید، به سرکوب اشتها و معکوس سندرم متابولیک ناشی از چاقی کمک می کند.

توضیحات دقیق آقای دکتر سید مهدی جلالی در رابطه با سوالات شایع جراحی بای پس

عمل بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

همه کسانی که دارای اضافه وزن هستند، نمی توانند جراحی بای پس معده انحام دهند و در شرایط خاص پزشک متخصص جراحی را پیشنهاد می‌کند. افرادی که می‌توانند جراحی‌بای پس معده انجام دهند :

مناسب ترین افراد برای جراحی بای پس کسانی که دچار چاقی بسیار زیاد هستند و این چاقی باعث ایجاد مشکلات دیگر در بدن شده است اولویت بالایی برای انجام این عمل ها دارند. به عبارت دیگر افرادی که شاخص توده بدنی آن ها یا BMI بزرگ تر از ۴۰ باشد.

افرادی که BMI آنها بالا باشد بلقوه نیاز به جراحی دارند.

افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین ۴۰ تا ۳۵ باشد، نیاز به عمل دارند البته از مزایای بیمه جراحی چاقی نمی توانند بهره ببرند. اما از نظر علمی جراحی برای این افراد کاملا منطقی و درست است. مخصوصا برای چنین افررادی عوارض چاقی اتفاق افتاده باشد. بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، ناراحتی مفاصل مثل مفصل زانو و یا دیسک ببین مهره ای

برای چنین افرادی حتما توصیه به جراحی می شود.

در رابطه با افرادی که BMI آنها بین ۳۰ تا ۳۵ باشد، معمولا توصیه به جراحی نمی شود مگر در شرایط خاص. که پزشک متخصص جراحی چاقی با توجه به فاکتورهای مختلفی به این تشخیص می‌رسد. که برای هر فردی به طور جداگانه تصمیم‌گیری می‌شود.

انواع عمل بای پس معده

ما عمل های مختلف بای پس با تعریف های مختلفی داریم. چندتا از معروفترین این عمل ها عبارتند از :
عمل بای پس کلاسیک ( از قدیمی ترین انواع این عمل)

همه این عمل ها جزو عمل های بای پس است. عمل بای پس دوازدهه جزو بای پس های معده نیست اما در طبقه بندی کلی بای پس ها قرار دارد.

شایع ترین عمل‌های بای پس

شایع ترین عمل بای پس که در دنیا در حال انجام است عمل بای پس کلاسیک است و پس از آن جراحی مینی بای پس انجام می گیرد.

عمل بای پس کلاسیک


در این روش معده کوچک می شود . ابتدا یک کیسه بسیار کوچکی در حد ۵۰ سانتی متر مکعب ( درحد یک استکان) بیشتر حجم ندارد. از تمام اطراف معده جدا می شود و کاملا بسته می شود. این کیسه دیگر به بقیه معده راه ندارد. برای آنکه غذا بتواند به سایر قسمتهای معده حرکت بکند، از قسمتهای دیگر روده باریک استفاده می شود. آن قسمت از روده باریک به این کیسه وصل می‌شود.یعنی غذا از آن قسمت کیسه کوچک معده که ۵۰ سی سی بیشتر گنجایش ندارد، یک راست وارد روده باریک می شود. و به قسمتهای دیگر بقیه معده، قسمتهای اول روده باریک ( دوازده یا اثنی عشر) وارد نمی شود. غذا یک راست به قسمتهای دورتر روده باریک می رود سپس به روده بزرگ و بقیه مسیر را طی می‌کند. این عمل بای پس معمولا با دو نوع پیوند انجام می شود.

عمل مینی بای پس


از نظر آماری در دنیا بعد از عمل بای پس کلاسیک شایع ترین عملی که انجام می شود عمل مینی بای پس است. در این نوع بای پس معده کوچک می شود اما نه به اندازه ۵۰ سی سی !
بلکه مقداری بیشتر و بزرگتر ( در حدود سه برابر یعنی ۱۵۰ سی سی ) این کیسه درست میشود. باز هم این کیسه از اطراف کاملا جدا می شود و برای آنکه غذا بتواند به قسمتهای دورتر حرکت کند، قسمتی از روده باریک را به این کیسه وصل می کنند. یعنی غذا بلافاصله از این کیسه خارج می شود و وارد روده باریک می شود.

این دو عمل تفاوت هایی باهم دارند که بر اساس شرایط بدنی هر فرد توسط متخصص جراحی چاقی به افراد متقاضی گفته می شود.

تفاوت دو عمل بای پس و مینی بای پس در چیست؟

تفاوت آن در این است که شخصی که بای‌پس کلاسیک شده است کمتر می‌تواند غذا بخورد. ولی همان مقدار غذایی که می خورد بهتر جذب می‌شود. کسی که مینی بای پس شده است ، قدری بیشتر می‌تواند غذا بخورد اما مقدار کمتری از آن جذب می‌شود. و در نهایت در تحقیقات متعددی که انجام شده است. به این نتیجه رسیده اند که کاهش وزن با مینی بای پس قدری بیشتر از بای پس کلاسیک هست.
در عمل مینی بای پس از نظر پیگیری ها و دریافت مکمل ها باید دقت بیشتری شود مطالعات متعددی نشان داده است که در مینی بای پس کاهش وزن بیشتر دیده شده است. در حالی که ممکن است کمبود برخی مواد غذایی در بدن در عمل مینی بای پس بیشتر باشد.
یعنی کاهش وزن بهتر به قیمت احتمال ایجاد کمبود برخی مواد غذایی.
در دنیای غرب عمل بای پس کلاسیک طرفداران بیشتری دارد و مینی بای پس کمتر انجام میشود.درحالی که در برخی از کشورها مثل ایران با توجه به نژاد و تغذیه به مینی بای پس روی آورده اند و برای این عمل ارجحیت بیشتری قائل اند.

انتخاب هرکدام از این موارد به بسیاری از معیارهای مختلف بستگی دارد. که با مشورت پزشک جراح متخصص خود میتوانید بهترین نوع عمل متناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید.

عمل های بای پس کمتر شایع

همانطور که گفتیم در کل دنیا دو عمل بای پس کلاسیک و مینی بای پس از شایعترین عمل های جراحی چاقی است . البته که درصد عمل بای پس کلاسیک وقدیمی بیشتر است و طرفداران بیشتری دارد. از نظر آماری عمل بای پس کلاسیک از همه بیشتر انجام می شود. عمل های بای پس دیگری هم وجود دارد که کمتر انجام می شود مثل عمل بای پس ساسی ، ساسج و سادی. اما مزایای عمل ساسی بای پس نیز کم نبوده و در مواردی این جراحی‌ها الزامی خواهد بود. و به تشخیص پزشک برای فرد انجام می‌گیرد.
در عمل بای پس کلاسیک که در کشورهای غربی بیشتر رایج بوده و طرفداران بیشتری دارد، غذا وارد بخشی از معده می شود و باقی قسمتهای معده از آن جدا میشود.

آمادگی های لازم قبل از جراحی بای پس معده

قبل از انجام جراحی باید حتما با پزشک متخصص خود مشاوره کنید و نکات لازمی که باید رعایت کنید از ایشان بپرسید ولی به طور کلی یکسری نکات مهم را باید رعایت کنید، از جمله:

مصرف انواع داروهای هورمونی یک ماه قبل از انجام جراحی بای پس معده ممنوع است.

از ۲۰ روز قبل از جراحی روزی یک عدد مولتی ویتامین، ویتامین ب کمپلکس و آهن مصرف کنید.

مصرف داروهای گیاهی و داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، کسدرین، آلِو، نوپرین، ادویل، موترین و ایبوپروفن از دو هفته قبل از جراحی بای پس معده ممنوع است.

باید مصرف مواد کافئین دار مثل چای و نوشابه را دو هفته پیش از جراحی ترک کنید. زیرا خروج کامل کافئین از بدن بین ۱۰ تا ۱۴ روز زمان می برد.

روز پیش از جراحی فقط مایعات و غذاهای مایع رقیق مصرف استفاده کنید. این مواد غذایی شامل : آبگوشت رقیق – آبمیوه های طبیعی رقیق و غیره است.

کسانی که دیابت دارند باید مطمین باشند که مایعات رقیقی که مصرف می کنند، قند کافی برای استفاده انسولین خون در حین عمل را دارند.

این مایعات را تا ساعت ۱۲ شب قبل از عمل می توانید مصرف کنید.

نحوه انجام جراحی بای پس معده

در طی جراحی بای پس معده جراح با یک برش در زیر کاردیا معده را به دو قسمت نامساوی تقسیم می کند و این دو قسمت کاملا از هم جدا می شوند. در این مرحله برای جلوگیری از نشت معده محل برش دوخته می شود.

قسمت کوچک تر معده به اندازه یک پیمانه ظرفیت دارد و شبیه یک کیسه کوچک است. قسمت بزرگ تر معده به اثنی عشر متصل است ولی هیچ‌گونه مواد غذایی وارد آن نمی شود. این قسمت در اصل از مسیر گوارش خارج شده و غذا تنها وارد قسمت کوچک معده می شود.

جراح لاغری روده باریک را کمی با فاصله از اثنی عشر برش می‌دهد و به انتهای معده کوچک تر متصل می کند تا غذا از آن جا وارد روده بشود. در آخرین مرحله اتصال سر آزاد دوازده به روده انجام می شود. با این کار آنزیم های گوارشی که برای جذب مواد غذایی لازم هستند وارد روده می شوند و وظیفه خود را انجام می دهند.

مراقبت های ضروری پس از جراحی بای پس معده

برخی گمان می‌کنند با جراحی همه چیز تمام می شوند و فورا به وزن ایده آل خود دست یافته و نیاز به هیچ مراقبت خاصی ندارند. اما واقعیت این است که جراحی اولین قدم برای سلامتی است.

از آنجائیکه چاقی یک بیماری مزمن است و علاوه بر آن ممکن است عود کننده باشد. پس از جراحی باید پیگیری های منظم و متعددی انجام بگیرد. هم از نظر تغذیه بدن و هم ورزش و توصیه های رژیم متناسب فرد

مصرف پروتئین پس از عمل بسیار مهم و ضروری است. پروتئین های کم چرب مثل ماهی، مرغ بدون پوست ، سفیده تخم مرغ مصرف کنید.

مصرف انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضرورت دارد زیرا پس از جراحی بای پس معده بدن قادر به جذب آن ها نیست. از جمله مولتی ویتامین – ویتامین B12 – کلسیم – ویتامین D و غیره.  تمام این موارد را پزشک متخصص برای شما تجویز می کند.

بعد از جراحی بای پس

تا بهبودی کامل از انجام اعمال سنگین بپرهیزید و مراقب بخیه های خود باشید.

انواع عمل های جراحی چاقی کدام اند؟

شایع ترین عمل های جراحی چاقی که در کل جهان انجام می شود ۳ عمل است. البته که تعدادشان خیلی بیشتر از این است اما این ۳ عمل بیش از ۹۰ درصد عمل ها در کل دنیا را شامل می شوند.
اولین و شایع ترین عمل در کل دنیا عمل اسلیو معده هست. این عمل در همه کشورها و در کل دنیا انجام می شود.


چالش مهم ورزش پس از عمل جراحی چاقی !!

ورزش پس از جراحی لاغری

ورزش یک ابزار بسیار مهم و ضروری پس از عمل است. از این نظر که هم چاقی را برطرف کند و هم اینکه باعث میشود از عود چاقی جلوگیری شود. هرچه نسبت عضلات در بدن انسان بیشتر باشد، احتمال بازگشت چاقی کمتر است.
فرض کنید شخصی که ۶۰ کیلوگرم وزن دارد، ۲۰ کیلو عضله داشته باشد. و ۴۰ کیلو دیگر باقی اعضا بدن باشد.
چنین فردی را با فردی که همینقدر وزن دارد مقایسه کنید ، اما این آدم برفرض ۱۵ کیلو عضله دارد. کسی که عضله بیشتری دارد انرژی بیشتری مصرف می کند، در نتیجه چاق شدن چنین فردی سخت تر است.
فردی که عضله کمتری دارد انرژی کمتری مصرف می کند، و به راحتی امکان چاق شدن دارد.
بنابراین ما باید با ورزش درصد عضلات بدن را بالاتر ببریم و سوخت و ساز بدن و مصرف انرژی را بالاتر ببریم تا احتمال چاقی کمتر شود.
بنابراین یک ماه پس از عمل می توانیم برنامه ورزشی بیماری که بای پس انجام داده را شروع کنیم.


مزایای جراحی بای پس معده عبارتند از:

کاهش وزن بسیار کوتاه مدت (کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی اضافه وزن)
نتایج ماندگار و بلند مدت. داده ها نشان می دهد که تا ۲۰ سال پس از جراحی، اکثر بیماران بیش از ۵۰ درصد کاهش وزن اضافی خود را حفظ می کنند.
حل مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی

عوارض جراحی بای پس معده

در حالی که این جراحی مزایای زیادی دارد، معایب جراحی چاقی هم وجود دارد. به طور کلی جراحی بای پس معده یک جراحی کم خطر است اما بی خطر نیست. بنابراین ممکن است ۳ تا ۵ درصد از افراد با عوارضی مواجه شوند. از جمله :

  • خونریزی و نیاز به تزریق خون مجدد
  • عفونت یا آبسه در محل عمل و نیاز به درمان مجدد
  • احتمال آمبولی وجود دارد.
  • احتمال انسداد روده پس از عمل وجود دارد
  • نشت پس از عمل

طی کردن دوران نقاهت این جراحی به همراه رژیم سخت غذایی که همواره و به طور دائمی ملزم به رعایت کردن آن هستید، شاید از مهم ترین عوارض عمل بای پس باشد. کسانی که میخواهد تناسب اندام و سلامتی بدن خود را حفظ کنند، در درجه اول پس از عمل باید مراقب خوراک خود باشند. بایدها و نبایدهای غذایی توسط پزشک جراح به شما اعلام خواهد شد.

عکس قبل و بعد از عمل بای پس معده

بعد از جراحی بای پس معده چه انتظاری می توان داشت؟

در ماه اول، شما فقط قادر خواهید بود مقادیر کمی از غذاهای نرم و مایعات را مصرف کنید. اما به تدریج، می توانید غذاهای جامد را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خیلی زود احساس سیری می کنید بعد از خوردن حدود دو قاشق غذا خوری غذا. پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که از مکمل های غذایی استفاده کنید.

در دو سال اول، می توانید انتظار داشته باشید که نصف تا دو سوم وزن اضافی خود را از دست بدهید. کاهش وزن، در بیشتر موارد، تا یک سال و نیم قبل از تثبیت ادامه می یابد.

بعد از جراحی بای پس چقدر درد خواهیم داشت؟

یکی از شایع ترین سوالات پیرامون این جراحی دغدغه تحمل درد پس از آن است. بسیاری ممکن است این عمل را بخاطر ترس از درد زیاد به عقب بیاندازند! بنابراین مهم است بدانید از آنجائیکه جراحی بای‌پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد، جزو روش‌های کم تهاجمی به حساب آمده و برش بسیار کمتری بر روی بدن ایجاد می شود. بنابراین هورمون‌ها و عواملی که باعث ایجاد درد در بدن می‌شود بسیار کمتر است. اما با این حال نمی‌توان گفت که این عمل کاملا بدون درد است. بلکه درد آن نسبت به سایر عمل‌ها که به صورت جراحی باز انجام می‌گیرند بسیار کمتر است. نیاز به استفاده از داروهای مسکن در شب اول عمل وجود دارد. و روزهای بعد از آن به میزان قابل توجهی میزان درد کاهش یافته و به تدریج بهبودی کامل خواهید یافت.

شرایط بارداری پس از جراحی چاقی

توصیه پزشکان جراح عمومی این است که تا یک الی دو سال بارداری اتفاق نیفتد. بخصوص بارداری در ماه های اول می تواند سبب شود که رشد جنین ضعیف شود و جنین نتواند مواد مغزی را جذب کند.
یکی از نکات خیلی مهمی که وود دارد ، این است که چاقی خود به عنوان عامل مهمی در ناباروری نقش دارد. بنابراین پس از عمل جراحی چاقی باید برای پیشگیری از بارداری بسیار مراقبت شود.
چراکه فردی که قبل از عمل باردار نمی شده است، پس از عمل بای پس به راحتی می تواند باردار شود اما از یک تا دوسال بعد از جراحی می تواند برای جنین ضرر داشته باشد.

آیا ممکن است مری یا روده بای پس بشود؟

بله عمل های بای پس مختلفی وجود دارد. بسته به اینکه هر قسمت از دستگاه گوارش که غذا از آن وارد نشود، ما یک نوع بای پس خواهیم داشت. بنابراین ممکن است مری ، معده ، روده باریک، روده بزرگ بای پس شود. بنابراین اسامی مختلفی دارد . اما در جراحی چاقی ما بای پس معده داریم. و سایر بای پس ها منسوخ است و در واقع تنها بای پسی که از نظر علمی مورد تایید است بای پس معده است.

سوالات متداول جراحی بای‌پس معده

نتیجه گیری

در نظر داشته باشید شما مخاطبین عزیز و همه کسانی که قصد انجام این نوع عمل زیبایی و درمانی را دارید بهتر است در انتخاب جراح خود نهایت دقت و تلاش خود را به کار بگیرید تا از فردی خبره و کاردان کمک بگیرد و در نهایت بدون هیچ گونه عارضه ای به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
2 Responses
  1. دکتر جلالی عزیز تشکر از مقاله جامع وپر محتوایی که درمورد بای پس معده گذاشتید دکتر بای پس معده از لیپو ساکشن بهتره عمل می‌کنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *