Search
Close this search box.
لوگو دکتر سید مهدی جلالی
عمل چاقی به روش لاپاراسکوپی

جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

معیار های مختلفی برای مشخص کردن وزن افراد وجود دارد که یکی از معتبر ترین آن ها، فرمول محاسبه شاخص توده بدنی افراد است. افرادی که BMI بالای ۳۵ الی ۴۰ دارند، افراد چاق به حساب می آیند و توصیه می‌شود این دسته از افراد به دنبال درمان چاقی خود باشند. افراد معمولاً در ابتدا تلاش می‌کنند تا با روش‌های معمول کاهش وزن مانند رژیم و یا ورزش وزن خود را کاهش دهند و به تناسب اندام برسند. اما گاهی افراد با این روش ها موفق نمی شوند به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند. در این مواقع است که انجام جراحی چاقی با لاپاراسکوپی توصیه می شود. در این مقاله از سایت دکتر مهدی جلالی قصد داریم تا شما عزیزان را با جراحی چاقی با لاپاراسکوپی آشنا کنیم و اطلاعات مختصر و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.
واقعیت این است که افرادی که چاق به حساب می‌آیند، دارای سیستم گوارشی متفاوت از سایر افراد هستند. در حقیقت در این افراد سایز و حجم معده بسیار زیاد بوده و تحرکات روده نیز سریع‌تر است. همچنین روند ترشح و کنترل هورمون ها نیز متفاوت است. اشتها این افراد زیاد بوده و این موضوع سبب می شود بیش تر از حد نیاز خود کالری دریافت کنند. طی جراحی چاقی با لاپاراسکوپی جراح متخصص در بخش های مختلف دستگاه گوارش از جمله معده و روده‌ها و… تغییراتی ایجاد می کند که سبب می‌شود منجر به کاهش وزن سریع گردد.

عمل لاغر شدن به روش لاپاراسکوپی

روش جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن که در مجموع به عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند، شامل ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش برای کمک به کاهش وزن است. جراحی چاقی زمانی انجام می شود که رژیم غذایی و ورزش موثر نبوده و یا زمانی که به دلیل اضافه وزن دچار مشکلات جدی جسمی شده اید. برخی از روش ها میزان غذا خوردن شما را محدود می کنند. سایر روش ها با کاهش توانایی بدن در جذب مواد مغذی کار می کنند. برخی از روش ها هر دو را انجام می دهند.

در حالی که جراحی چاقی می تواند فواید زیادی داشته باشد، همه انواع جراحی کاهش وزن، روش های اصلی هستند که می توانند خطرات و عوارض جانبی جدی داشته باشند. همچنین، شما باید تغییرات دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و به طور منظم ورزش کنید تا از موفقیت طولانی مدت جراحی چاقی اطمینان حاصل کنید.

نمونه جراحی‌های چاقی

افرادی که تاکنون جراحی چاقی انجام داده اند، خوشبختانه از نتایج خوبی برخوردار شده اند. چندنمونه عمل موفق را در ویدئو کوتاه زیر ببینیم.

مزایای جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی را می‌توان یکی از مدرن ترین روش های جراحی در دنیا به حساب آورد که به طور تقریبی می‌توان اغلب مشکلات داخل شکم و حفره لگنی را با استفاده از این روش تشخیص داد و درمان و برطرف نمود. در روش‌های قدیمی تر شکم که به آن لاپاراتومی گفته می شود، برش‌های عمیق و بزرگی روی ناحیه شکم ایجاد می گردد، در حالی که برش های جراحی چاقی با لاپاراسکوپی بسیار اندک و جزئی می‌باشند. به طور کلی روش لاپاراسکوپی مزایای زیادی را برای مراجعه کننده به ارمغان می‌آورد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد کم بعد از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی
  • مدت زمان کم تر بستری در بیمارستان
  • باقی ماندن جای زخم کوچک تر
  • بازگشت سریع تر به فعالیت‌های روزانه
  • افزایش سرعت بهبود زخم‌ها
  • بروز آسیب کم تر به اندام های ناحیه شکمی
  • عمل با هزینه کم تر و مقرون به صرفه تر
  • افزایش درصد موفقیت این روش از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی
  • و…

افراد واجد شرایط جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

ما در مطلب کاندید مناسب اسلیو معده به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم که چه کسانی برای این عمل مناسب هستند. حال چه عمل اسلیو معده باشد چه بای پس یا سایر جراحی‌ها در ابتدا باید شرایط شما برای هر کدام از این عمل های چاقی بررسی و توسط چزشک سنجیده شود. به طور کلی برخی از افراد شرایط جراحی چاقی با لاپاراسکوپی را ندارند، بنابراین پیش از عمل همه افراد بایستی توسط پزشک معاینه و بررسی شوند تا افراد واجد شرایط اقدام به عمل نمایند.
برخی از افراد ممکن است سابقه جراحی شکمی داشته باشند که طی آن جراحی، بافت اسکار متراکمی بر جای مانده باشد. در این موارد شاید انجام جراحی با روش باز مناسب‌تر می‌باشد.
افرادی که دارای توده بدنی ۲۵ الی ۳۰ می‌باشند در دسته افراد دارای اضافه وزن به حساب می‌آیند. در این موارد توصیه می کنیم لاغری با روش های غیر جراحی صورت گیرد. گاهی نیز پزشک تصمیم می‌گیرد که جراحی چاقی با لاپاراسکوپی را انجام دهد اما در طول عمل بنا به شرایط و صلاح دید تصمیم بگیرد روش باز نیز اجرا کند. در واقع این اقدام یک تصمیم حساب شده می باشد که برای محافظت از ایمنی بیمار صورت می گیرد.

عوارض احتمالی پس از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

دسته ای از افراد نگران عوارض این جراحی هستند. در پاسخ به این دوستان باید بیان کنیم که عوارض بعد از جراحی چاقی لاپاراسکوپی بسیار کم و حتی کم تر از حدود یک درصد می باشد. برخی از عوارض احتمالی شامل عفونت، نشت، لخته شدن خون و انسداد روده می باشد. در صورتی که فرد همه دستور العمل های بعد از عمل را انجام دهند و نسبت به انجام کامل و دقیق آن‌ها مسئولیت پذیر باشد، احتمال بروز این عوارض را ماه خواهد داد.
از دیگر نکات مهم بعد از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی این است که فرد به برنامه غذایی و رژیم خود طبق دستور پزشک پایبند باشد و همه محدودیت های مصرفی را رعایت کند تا از بروز برخی مسائل همچون عدم تحمل غذایی، کمبود های تغذیه ای و سندروم دامپینگ جلوگیری به عمل آید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی

توصیه‌هایی وجود دارد که افراد با رعایت آن ها زود به روند زندگی خود بر خواهند گشت. همان طور که گفتیم، روش جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با روش جراحی‌های باز دارای تهاجم کم‌تری می‌باشد. بنابراین لازم است که فرد بتواند در روز جراحی خود از رخت‌خواب خارج شود و اقدام به راه رفتن‌های سبک نماید. این موضوع سبب می‌شود بهبودی فرد تسریع شود.
یک روز بعد از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی بررسی به عمل می آید که آیا فرد آماده غذا خوردن است و شرایط غذا خوردن برای وی فراهم شده یا نه. در صورتی که نشتی و یا انسدادی در معده یافت نشد، فرد می تواند کم کم مصرف مواد غذایی را مطابق با برنامه رژیم پزشک خود شروع کند.

سرکار رفتن بعد از جراحی چاقی

سرکار رفتن و انجام دادن امور روزانه یکی دیگر از دغدغه های ذهنی افرادی است که می خواهند عمل کنند. فرد پس از هوشیاری از عمل می تواند بلند شود و کارهای خودش را انجام دهد اما برای سرکار رفتن این دوره نقاهت بسته به شرایط هر فرد بین ۷ تا ۱۰ روز متغییر است و فرد نیاز به استراحت کردن دارد.

درد پس از جراحی چاقی قابل تحمل است؟

بیماران پس از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی درد خفیفی را تجربه می کنند که این موضوع کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. در این مدت زمان نیز توصیه می‌شود به دستور العمل‌های ارائه شده توسط پزشک جراح عمومی و سایر تیم پزشکی گوش کنید و با رعایت آن‌ها در عرض کم تر از دو هفته بتوانید به روند زندگی روزانه و عادی خود باز گردید. انتخاب پزشک یکی از اموری است که در نتیجه نهایی تاثیر زیادی خواهد گذاشت. دکتر مهدی جلالی یکی از با تجربه ترین و ماهرترین پزشکان این حوزه است که شما عزیزان با مراجعه به وی می‌توانید جراحی چاقی با لاپاراسکوپی با نتیجه دلخواه خود انجام دهید.
در صورتی که شما عزیزان در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان و متخصصان با تجربه ما ارتباط برقرار نمایید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.

سخن پایانی در خصوص انجام جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی

امروزه افراد چاقی که با روش‌های دیگر مثل تغذیه و ورزش نتوانسته‌اند وزن خود را کاهش دهند با مشورت پزشک متخصص می توانند از انواع جراحی چاقی متناسب با وضعیت جسمانی خود بهره ببرند. اغلب این جراحی‌ها به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپی وسیله ای است که با کمک آن جند برش بسیار کوچک بر روی شکم ایجاد شده سپس لاپاراسکوچ به داخل شکم فروبرده می شود. پزشک می‌تواند با دقت زیادی داخل شکم را از روی مانیتور تماشا کند و جراحی را به خوبی انجام دهد. از آنجائیکه در این روش میزان برش بسیار کمی ایجاد می شود فرد دوره نقاهت کمتری می‌گذراند و می‌تواند در فاصله کمتری به سرکار برگردد. میزان خونریزی و احتمال عفونت بسیار کاهش می‌یابد و رد بخیه بر روی شکم باقی نمی‌ماند. بنابراین این روش عمل یک گزینه بسیار مناسب برای اغلب مردم است. استفاده از این روش منوط به مناسب بودن شرایط بیمار است که توسط پزشک جراح لاغری تشخیص داده می‌شود.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *